Właściwości opon letnich. Czym różni się opona letnia od zimowej?
Podstawową różnicą pomiędzy oponą letnią, a oponą zimową jest rzeźba bieżnika. Opona letnia posiada duże i gładkie klocki oraz płytszy bieżnik, przez co maksymalnie styka się z nawierzchnią drogi i daje możliwość rozwijania szybszych prędkości, jak i wpływa na lepszy proces hamowania na mokrej i suchej nawierzchni. Opona zimowa posiada bardziej agresywny bieżnik, który posiada duża liczbę rowków, co korzystnie wpływa na jazdę w trudnych warunkach drogowych, typu śnieg czy błoto. Kolejną istotną różnicą jest skład mieszanki gumy i przystosowanie opon do różnych temperatur. Opona letnia traci swoje właściwości przyczepne, kiedy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza, Dzieje się tak, ponieważ opony letnie pod wpływem niskich temperatur twardnieją i nie spełniają swojej funkcji na drodze. Opony zimowe za to powinno się zmieniać poniżej podanej wyżej wartości temperatury, ponieważ w wyższych temperaturach ogumienie zimowe może ulec deformacji, przez co tracą swoje właściwości i znacznie wpływają na bezpieczeństwo.
Wyróżniającym się modelem letnich opon na rynku jest model Turanza T005 marki Bridgestone. Posiadają one mieszankę z cząsteczkami Nanopro Tech, dzięki czemu lepiej odprowadzają wodę, co wpływa na lepszą przyczepność do mokrej nawierzchni. Przyczynia się także do tego zoptymalizowana rzeźba bieżnika, która zmniejsza ryzyko aquaplaningu. Turanza T005 przewyższa inne modele lepszymi parametrami hamowania i pokonywania zakrętów na mokrej jezdni.
Dlaczego nie powinno jeździć się na oponach zimowych latem?
W Polsce nie ma obowiązku wymiany opon na opony letnie, ta decyzja należy indywidualnie do kierowcy. Jednak każdy właściciel pojazdu powinien być świadomy konsekwencji, jakie może nieść za sobą jazda na oponach zimowych latem. Przede wszystkim wpływa niekorzystnie na bezpieczeństwo na drodze, ale także na szybsze zużycie opon, co przyspiesza konieczność wymiany opon na nowe. Wszystko za sprawą różnic pomiędzy oponami sezonowymi. Opona zimowa posiada bardziej agresywny bieżnik niż opona letnia, który przez większą ilość tzw. lamelek czyli nacięć, ulepsza odprowadzanie śniegu oraz błota z czoła opony i daję lepszą przyczepność. Używanie ich w okresie letnim wpływa nie tylko na hałas opony, ale przede wszystkim na szybsze zużycie bieżnika i przyspieszone starzenie się opony, przez co szybszą konieczność jej wymiany na nową. Nie zalecana jest jazda na oponach zimowych w okresie letnim, ponieważ mieszanki opon różnią się od siebie. Opony letnie są wykonane z twardego materiału z dużym udziałem sadzy. Opony zimowe wykonuje się z gumy miękkiej z dużą zawartością krzemionki. Skład sprawia, że opony letnie zachowują swoją sztywność, pomimo wysokiej temperatury powietrza i rozgrzanego asfaltu, a ogumienie zimowe nadal będzie plastyczne, z w pełni funkcjonalnymi lamelami nawet podczas tęgich mrozów panujących na zewnątrz. Jednak wpływem wysokich temperatur opony zimowe zniekształcają się, co wpływa negatywnie na ich przyczepność, a droga hamowania zdecydowanie się wydłuża, co wpływa na bezpieczeństwo na drodze. Co jeszcze jest istotne to to, że w przypadku kolizji drogowej jazda na oponach typowo zimowych latem lub letnich zimą może być podstawą dla ubezpieczyciela do niewypłacenia odszkodowania. Może on uznać taką jazdę za rażące niedbalstwo, a tym samym za podstawę do zmniejszenia wysokości odszkodowania.
Kiedy zmienić opony na lato?
Niestety wymiany opon na letnie nie da się osadzić w konkretnych ramach czasowych, ponieważ uzależniamy to głównie od temperatury. Powszechnie przyjęto, że opony letnie należy zakładać, gdy średnia dobowa temperatura jest wyższa niż 7°C. Nie warto jednak śpieszyć się z wymianą opon, ponieważ pogoda lubi zaskakiwać. Konieczna jest pewność, że rosnące temperatury utrzymają się i nie ma szansy na nagły powrót zimy. Najlepszym rozwiązaniem jest obserwacja pogody długoterminowej i czekanie na ustabilizowanie się temperatur.
Jak wygląda wizyta w naszym warsztacie podczas sezonowej wymiany opon?
Chcąc skorzystać z usługi sezonowej wymiany opon w Naszym serwisie, uprzednio powinno się umówić na wizytę. Rezerwacja terminu pozwoli zaoszczędzić Państwa cenny czas na czekaniu w kolejkach. Takiej rezerwacji można dokonać w dwojaki sposób: telefonicznie, bądź szybko i wygodnie za pomocą naszej strony – do czego gorąco zachęcamy.
Czas trwania wizyty uzależniony jest od kilku czynników: rodzaju felg i opon, rozmiaru kół i typu pojazdu. Z reguły dla samochodu osobowego z felgami aluminiowymi rezerwujemy około 40 minut. Podczas wizyty w naszym warsztacie w pierwszej kolejności zostanie sprawdzony stan techniczny opon. Sprawdzimy procent zużycia opon – na podstawie wysokości bieżnika stwierdzimy czy dana opona powinna być zamontowana na oś przednią czy tylną, rok produkcji DOT, poząbkowanie opon i przeprowadzimy kontrolę napraw – o ile takie wcześniej były. Kolejnym krokiem będzie uniesienie pojazdu, zdemontowanie kół i ich umycie co pozwoli odpowiednio przygotować je do wymiany opon i wyważania. Przy wymianie opon sprawdzimy stan rantów felgi i zaworu. W razie konieczności zawór koła zostanie wymieniony na nowy a rant felgi oczyszczony. Ciśnienie w kołach zostanie skonfigurowane według zaleceń producenta pojazdu. Następnie koło zostanie wyważone ciężarkami nabijanymi bądź klejonymi w zależności od rodzaju felg. Opcjonalnie dajemy możliwość wyboru koloru ciężarków naklejanych. Przy montażu kół na pojazd, dokonamy kontroli stanu układu hamulcowego i zawieszenia oraz sprawdzimy ciśnienie w kole zapasowym.
Samodzielna wymiana kół, dlaczego warto udać się do serwisu?
Właściciele pojazdów wyposażonych w dwa komplety kół często decydują się na podwórkową wymianę we własnym zakresie. Bez odpowiedniej wiedzy, narzędzi i specjalistycznych maszyn nie sprawdzimy stanu technicznego opon, ciśnienia a co najważniejsze wyważenia kół, co wpływa na komfort jazdy oraz zużywanie się opon i elementów zawieszenia. Ponadto w przypadku nieodpowiedniego dokręcenia kół narażamy się na niebezpieczeństwo. W Naszym serwisie fachowcy dopilnują wszystkich tych aspektów a klient zaoszczędzi dużo czasu i trudu.
Dodaj komentarz